Stiskněte "Enter" pro přeskočení obsahu

Jak vás studenti nepustí ke slovu

0

Předhoďte někdy studentům příběh o Abigail, známý též jako Krokodýlí řeka, a můžete si jako lektor dát pohov, můžete si snad dát i nohy na stůl nebo se šťourat v nose. Kdybych kouřila, zkusila bych si i zapálit, jestli si toho někdo ze studentů během horečné diskuze všimne. Že to zní jako zázrak? A přitom je to jen krátký příběh o morálce.

Na začátku hodiny rozdejte studentům kopie s příběhem. Tady je verze, kterou jsem viděla internetem kolovat nejčastěji, má i takový historicky-literární nádech a pokročilejší studenti se trochu zapotí už při prvotním luštění, o čem to celé je (ač příběh sám o sobě nakonec složitý není):

THE ALLIGATOR RIVER STORY

There lived a woman named Abigail who was in love with a man named Gregory. Gregory lived on the shore of a river. Abigail lived on the opposite shore of the same river. The river that separated the two lovers was teeming with dangerous alligators. Abigail wanted to cross the river to be with Gregory. Unfortunately, the bridge had been washed out by a heavy flood the previous week. So she went to ask Sinbad, a riverboat captain, to take her across. He said he would be glad to if she would consent to go to bed with him prior to the voyage. She promptly refused and went to a friend named Ivan to explain her plight. Ivan did not want to get involved at all in the situation. Abigail felt her only alternative was to accept Sinbad’s terms. Sinbad fulfilled his promise to Abigail and delivered her into the arms of Gregory.

When Abigail told Gregory about her amorous escapade in order to cross the river, Gregory cast her aside with disdain. Heartsick and rejected, Abigail turned to Slug with her tale of woe. Slug, feeling compassion for Abigail, sought out Gregory and beat him brutally. Abigail was overjoyed at the sight of Gregory getting his due. As the sun set on the horizon, people heard Abigail laughing at Gregory.

Poté, co si příběh společně přečtete a objasníte, má každý nejprve sám za úkol sestavit pořadí, do kterého by seřadil „hrdiny“ tohoto příběhu podle toho, čí chování se mu jeví jako nejvíce až po nejméně odsouzeníhodné. Většinou se názory hodně liší. Nechte studenty chvíli mluvit o tom, koho dali na první/poslední místo a proč, a pak, máte-li větší počet lidí v kurzu, je dejte do skupinek po dvou či třech, ve kterých se mají domluvit na novém, společném pořadí. Někdo bude muset ustoupit, někde přijde na řadu kompromis „něco za něco“ a velké přesvědčování, většinou je u toho i dost smíchu. Tak můžete pokračovat, dokud nebudete mít za celou třídu jeden seznam, se kterým každý (jakž takž) souhlasí. Celou tu dobu vás studenti nebudou potřebovat, najednou bude nutné říct někomu rychle svoji myšlenku, přesvědčit ho, vyjádřit se, a nebude čas googlit nebo se ptát lektora na každé slovíčko. Aneb konverzační sen!

Rozhodně to není použitelné jen jako warm-up, počítejte s výplní celé hodiny. Příběh se používá i při teambuildingových aktivitách jako trénink konstruktivní diskuze, hodnocení, stanovení priorit a snahy o shodu. Je to téma, ke kterému se může a chce vyjádřit každý (Je lepší někdo, kdo hraje mrtvého brouka, nebo někdo, kdo se vás zastane, i když agresivně? Proč je špatný obchodník, který využije něčí tísně – vždyť je to jen nabídka, kterou nemusíte přijmout… atd.) a přitom je to tak odosobněné, že nemá nikdo zábrany svůj názor vyjádřit. Můžete se také se studenty dál bavit o tom, jak by diskuze vypadala ve státech s jinými morálními hodnotami, jestli mají muži a ženy nebo mladší a starší generace tendenci zastávat podobná stanoviska a podobně.

Jednodušší verzi – malinko upravenou – najdete například tady. Pokud máte hodně mladé studenty, verzi bez sexu jakožto platidla najdete tady.

A pokud studenti neměli dost, dejte jim za domácí úkol popřemýšlet o tramvajovém dilematu! Budou vás milovat – nebo nenávidět 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.