Stiskněte "Enter" pro přeskočení obsahu

This or that?

0

Vůbec teď nejde o gramatiku ukazovacích zájmen. V tomhle článku bych chtěla trochu více rozvést jeden drobný nápad, který jsem zmínila někde uprostřed tohoto příspěvku. Je to jednoduchá aktivita jménem This or that, kterou vysvětlíte asi tak za deset sekund a můžete ji vyzkoušet se studenty úplně všech úrovní. Nekecám, opravdu už od A0 – viz dále. A kolik takových aktivit je, že?

Celý vtip je v tom, že dáte studentům na výběr dvě možnosti a oni vám musí říct, kterou by si vybrali. Na vyšší úrovni vám to řeknou celou větou (If I had to choose, I would go for …) nebo jednodušeji (I like … better), začátečník aspoň jedním slovem. Důkaz, že to půjde i s naprostým začátečníkem: dáte na výběr věci, které pochopí každý. I kdyby vám někdo o sobě vehementně tvrdil opak, tak nepolíbený angličtinou už dnes může být leda Marťan: hotdog or hamburger? (a učíte se přinejmenším výslovnost), Brazil or Finland? (učíte se země – které to jsou, je jasné všem), comedy or thriller? (skvělá příležitost potrénovat neoblíbený zvuk /θ/), football or ice hockey? (učíte se i slovíčka jako foot, ball, ice a můžete to rozšířit dál – fair play, out, goal, score, team – tahle slova máme z angličtiny). Vymýšlet otázky sami nemusíte, na této stránce jich najdete více než pět set.

Je to opravdu vděčná aktivita, protože otázky jsou na pohled jednoduchá návnada, takže studenti se hned chytí. Samozřejmě následuje otázka proč. Odpověď na ni už musí být komplexnější, ale to přesně od studentů chcete, nemusíte ani moc točit navijákem. Když už odpovídají na tak stručnou, až černobílou otázku, nenechají lektora bez vysvětlení. Protože často by rádi odpověděli – jak kdy nebo oboje nebo ani jedno (dobrá příležitost připomenout si tyto fráze anglicky). Otázky můžou být poměrně osobní, vybírejte proto s rozmyslem podle toho, jaký vztah se studenty máte.

Tyhle rychlootázky můžete použít jako seznamovací konverzaci, tzv. icebreaker, stejně jako se studenty, které už znáte dlouho, můžete je zařadit jako pravidelnou vsuvku (jedna otázka v každé lekci), můžete je používat v individuálních i skupinových hodinách. A jako lektor se dozvíte o svých studentech spoustu zajímavostí, které z nich jindy možná složitě taháte 🙂 Nejjednodušší věci jsou často ty nejlepší.

Na závěr pár skutečných studentských odpovědí pro pobavení:

Cats or dogs – odpověď studenta na úrovni A1, který svou myšlenku vystihl úplně úžasně (cituji přesně): „Dogs. The dogs are persons. They have charakter. Cats are bitches. (I’m sorry.)“

Cooking or cleaning – „Cooking, because nobody seems to notice and appreciate it when I clean.“

Go forward in time or go back in time – složitější otázka, kterou každý pojme jinak. Někdo by se vrátil pár let zpět ve svém životě a něco změnil (dopředu ve svém životě ale zatím nikdo přeskočit nechtěl). Pokud se otázka vezme jen jako návštěva – nakouknutí – do minulosti nebo do budoucnosti, studenti dost přemýšlí, kam by se chtěli podívat raději. Zvědavost je veliká, ale většinou nakonec každý řekne, že by raději svět za 20 nebo 100 let vidět nechtěl.

Sweet or salty – „I like eating so much that this is almost Sophie’s choice for me!“

Early bird or night owl – „I’m more of a tired afternoon duck.“

Math or English – možná i vzhledem k tomu, že otázka padne na hodině angličtiny, se spousta studentů přikloní k English. Slyšela jsem odpovědi, že jim matematika nejde, že je nikdy nebavila, nebo že je bavila, ale v dospěláckém světě využijí denně spíš angličtinu, kdežto matematiku nepotřebují(!), k tomu mají vždy po ruce kalkulačku! Mělo by mě to možná jako lektorku angličtiny těšit, ale já jsem vždy milovala i matematiku a myslím, že je to jen velmi nepochopený obor, ve kterém místo logiky a abstraktního myšlení vidíme jen složité výpočty, a chyba je v tom, jak se ve školách učí. (Mimochodem, psala jsem o tom tady a to téma je bohužel stále aktuální.) Takže nejvíc mě vlastně zaujala skvělá odpověď studentky, která vybrala math – protože bez angličtiny se dá žít, kdežto bez matematiky ne! Tato odpověď mě potěšila nejen pro moji lásku k matematice, ale hlavně proto, že ač studentka vidí, že angličtinu k holému přežití nepotřebuje, stejně se ji se mnou učí, a to je to nejlepší ocenění 🙂

A když takhle studenty pěkně potýráte, dřív nebo později za trest dostanete takové otázky od nich. A teď, babo, raď: Karel Gott nebo Elvis Presley? 😀

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.